torstai 5. joulukuuta 2013

Customer is always right

Ajattelin ensin etten kirjoita tästä ollenkaan. Ajattelin, että ärsytys menee ohi, mutta ei mennyt. Niin tässä se nyt tulee. Avautuminen.

Olen lähettänyt pariin eri catering-firmaan tarjouspyynnöt. Kyllä, jo tässä vaiheessa. Olen ilmoittanut häiden ajakohdan, vierasmäärän ja pyytänyt muutaman menu-esimerkin, varovaisine hinta-arvioineen. Erään firman vastaus jäi suoraan sanottuna pikkasen vituttamaan. 


Tarina alkoi lupaavasti kun sain vastaukseksi tarjouspyyntööni sähköpostin, jossa minua pyydettiin soittamaan firmaan, jotta pystyttäisi yhdessä kartoittamaan meidän tarpeita ja laatimaan menu sen pohjalta. Soitin, mutta palvelu mitä puhelimessa sain oli mielestäni aivan perseestä.

Sain ensimmäiseksi kuulla, että olen aivan liian ajoissa liikkeella - palataan asiaan syksyllä. Ystävällisesti mainitsin, että jos olisin kesämorsian ja sanoisin toukokuussa meneväni seuraavana kesänä naimisiin niin ei kukaan varmasti ihmettelisi, että olen ajoissa. (No, joku saattaisi sanoa) Samalla ihmettelin mielessäni, että miksi edes pyytää minua soittamaan jos vastaus on heti kättelyssä yllämainittu.


Päädyimme kuitenkin puhumaan ruuasta. 

"Paljonkos se teidän budjetti sitten on?"
"No, me ollaan mietitty että ilman kakkua jos se olisi siinä molemmin puolin kolmeakymppiä per henkilö"
"Joo no tässä vaiheessa mun pitää kyllä nostaa kädet pystyyn. Ei tuolla rahalla pysty toteuttamaan."
"Siis tässähän ei olla vielä keskusteltu edes siitä mitä me haluttaisi siellä häissä syödä"
"No mitäs se sitten olisi?"
"Me ollaan ajateltu aika perinteistä hääpöytää, mutta ei haluttaisi sillejä, silakoita tai karjalanpaistia"

Tässä vaiheessa sain ripityksen siitä miten sillit ja silakat on juuri sitä hääruokaa ja karjalanpaisti on juhlaruokien aatelia. Savolaismuijana en nyt tuota lausetta ihan allekirjoita, koska karjalanpaisti oli meillä kotona ihan arkiruokaa. Ja eikös ne ole meidän häät ja siellä syödään just sitä mitä me halutaan?



"...Ja mitenkä niin me ei voida tehdä sitä kakkua?" (perään pitkä selitys heidän taidoistaan)
"No, koska olen ajatellut hieman erikoista kakkua ja käsittääkseni sen tekoon tarvitsee kondiittorin" (Selitin tähän väliin millaisen kakun haluan)

Seuraa suivaantunut ja äkäinen vastaus:
"Tuommosiin juttuihin pitää kyllä olla ihan erikoistaitoja, ei me tuommosia voida toteuttaa!" 
No niinhän mä jumalauta just sanoin. Savu nousi mun korvista tässä vaiheessa.


Jatkoimme keskustelua budjetista...

"Siihen kolmeenkymppiin pystytään kyllä jotain ehkä toteuttamaan. Mutta ite varmaan sitten tarjoilette?"
"Ei kyllä tarjoilla. Ja ei se budjetti kiveen hakattu ole. Sen takia olen ajoissa liikkeellä, että saan kartoitettu paljonko pitopalveluun pitää varata rahaa"
"(Alkuun pitkä selitys tarjoilijoiden ja muiden osallisten paljoista, veroista ja sitten...)No ei sitä budjettia nyt tarvitse alkaa hinaamaan ylös päin"
(Ai miten niin ei tarvitse?! Tarvitseehan sitä jos meinaa teiltä saada jotain syömäkelpoista ostettua!)

Lisäksi puhelussa puhuttiin minun mielestäni halveksivaan sävyyn muista pitopalveluista ja lopulta puhelu piti lopettaa koska hän meni ystävänsä luo kylään. Kiitos hei, ei todellakaan palata asiaan.


Laitoin siis tismalleen saman viestin pariin muuhunkin yritykseen. Toisen yrityksen vastaus oli täysin toista maata. Sain ensimäisessä paluuviestissä kolme erilaista häämenuehdotelmaa, joista valikoimme yhden. Sähköposteihin vastattiin melkein välittömästi, vastaukset olivat erittäin ystävällisiä ja lisäpalvelujakin tarjottiin. Siitäkin huolimatta, että kyseessä on ihan tavallinen pitopalvelu heiltä onnistuisi ilmeisesti erikoisen kakkummekin teko ja vielä meidän budjettimme rajoissa. Sovimme tämän yrittäjän kanssa, että todellakin olemme loppukesästä yhteydessä. Kertaakaan ei ihmetelty miksi olen nyt JO liikkeellä tai kuinka VÄHÄN meillä on rahaa käytössä. 

Tässä esimerkki teille kaikki yrittäjät siitä, miten saman asian voi hoitaa kahdella eri tavalla. Meidän maapähkinät menee kyllä ehdottomasti jälkimmäiseen firmaan.

Oletteko te häitä järjestellessänne törmänneet huonoon asiakaspalveluun? ..ja ylireagoinko minä mielestänne saamalla demonikohtauksen tuon puhelun tiimoilta? 

13 kommenttia:

  1. Huh huh, aivan uskomatonta! miten ala-arvoista palvelua..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nii minunkin mielestä! Olkoon vaikka maan parhaat pöperöt minun puolesta.. meidän rahat menee muualle!

      Poista
  2. Ohhoh! Itsekin jättäisin tilaamatta ko firmalta tuollaisen asiakaspalvelun jälkeen. Kyseessä on kuitenkin suhteellisen iso investointi, joten kummallinen asenne asiakasta kohtaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paljonhan se varmasti asiaakin puhui, mutta jotenkin jäi vahva ulosteenmaku suuhun koko hommasta. Tuntui että mua ei otettu oikein tosissaan... sitten kun mainitsin että "niin ja niin kauan ollaan oltu yhdessä" niin ääni muuttui hieman kellossa. Kummallista.

      Poista
    2. Lisään vielä...
      Jostain luin että yksi tärkeimmistä asioista pitopalvelun valinnassa on se kuinka osapuolet tulee toimeen keskenään. Parempi siis viedä nuo rahat muualle.. ja minusta tuo +/- 30e ei nyt edes ole ihan naurettavan pieni budjetti niinkuin tuo ensimmäinen yeittäjä antoi ymmärtää lauseiden välillä. Vai onko?

      Poista
  3. Ihan sama, olisiko budjettisi kympin per nenu vai viisikymppiä ner naama, kyllä asiakkaana olettaa saavansa palvelua. Ja firman ei IKINÄ, ikinä tulisi arvostella asiakkaan a) budjettia, b) tilaustoiveita, c) makua, d) parisuhteen laatua tahi kestoa... :O

    Ja tosiaan, jos mikään ei ollut ko. firman taholta toteutettavissa, niin miksi edes pyysivät soittamaan? Olisivat sanoneet suoraan, että "valitettavasti käsittelemme vain tilauksia, joiden toteutusaika on alle 12kk (tai mikä ikinä), mutta otathan yhteyttä lähempänä ajankohtaa ja neuvotellaan teille sopiva paketti!". Tms. Hesus, ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muakin ihmetyttää just se, että miksi edes pyytää soittamaan?! ...ja todellakin ihmetyttää tuo asiakaspalvelun taso. Jäi kyllä tuhti paskan maku suuhun koko firmasta... ja niinkuin sanoit: tää ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä! :))

      Poista
  4. Meille kävi vähän samalla tavalla. Kun me saatiin tarjous, joka oli 100 hengen juhliin 2500e. Sitten saatiin toiselta firmalta sama ruoka, sama palvelu hintaan 1500e. Minun äiti sitten ilmoitti kalliimpaan firmaan, että valitettavasti valinta nyt ei osunut kohdallenne, että meille tuli reilusti edullisempi tarjous toisaalta. Niin se nainen sieltä kalliimmasta firmasta laitto valehtelematta sivun mittaisen viestin siitä, että HE ottavat mukaan tarpeeksi työntekijöitä, eivät käytä pimeää työvoimaa, pilaantunutta ruokatavaraa tai jätä veroja maksamatta :DDD Siis ihan niin kuin me työllistäisimme jotain pimeän työvoiman tukijaa tai että muut firmat eivät laillisia olisi. Ei kiitetty asiakkaan mielenkiinnosta, mutta haukuttiin myös meidän menuvalinnat ja todettiin, että kukaan ei tarjoa lohisoppaa tai tollasta kakkua. Hienoa, me tarjottiin :D ja p.s. Lohisoppa on meidän seudulla aika yleinen juhlaruoka, itse olen kalastajasuvusta ja se lohi siihen keittoon tuli suoraan meiltä - siksikin kalliimpi hinta kuulosti kohtuuttomalta.

    Me päädyttiin maksamaan kaikille eri toimijoille itse: meillä oli nk. "emäntä", joka keitti keiton ja kalattoman keiton ja laittoi sen tarjoilijoiden kanssa esille. Meillä oli keittiössä lisäksi kaksi ystävää, jotka ovat todella tehokkaita. Kuorittiin lohikeiton potut itse edellisiltana :D Tarjoilijoina oli kolme amatööriä opiskelijaa ja yksi ammattilainen, joka kattoi etukäteen pöydät. Yhteensä näin upposi keittiöön palkkoihin 300e, ruokiin 170e ja kondiittoriin 320e, se kondiittorikin olisi voinut olla halvempi, arvioitiin kakun tarve liian yläkanttiin ja sitä jäi kaksi kappaletta, ois päästy tuossakin 260e hintaan. Tää sopi meidän budjettihäihin, mutta tietty vaati meiltä hieman enemmän, esim. kaikkien ruokatavaroiden ostot ja menekin laskun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käsittämätöntä! Siinä ei hävitty tarjouskilpailua kyllä mitenkään kunniakkaasti! :/ Eiköhän jokainen tarjoa siellä häissään juuri sitä mitä itse haluaa... Ammattitaitoinen pitopalvelu ottaa asiakkaan toiveet sata prosenttisesti huomioon ja toimii muutenkin ammattimaisesti. Toisin kuin nämä meidän toopet :)

      Poista
  5. Jestas mitä palvelua! huihui. Eteenpäin vaan ja jättää tällaiset huomiotta. Mietin sitä vain että miten ihmeessä ko. firma pysyy pystyssä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kumma kyllä, että kyseisestä firmasta löytyy pelkkiä kehuja netistä... ihmeellistä!

      Poista
  6. tästä on jo 17v, mutta kun järjestelin omia häitäni pieneen laivaan, antoi eräs "tällä seudulla tunnettu ja pidetty" pitopalvelu ymmärtää että heillä on yksinoikeus cateroida tuohon paattiin. Antoivat menyyn ja hinnan hyvissä ajoin, hienoa. Viikkoa ennen selvisi, että hinnasta puuttui alv, tarjoilijan kulut jne. Hinta lähes tuplaantui. Ja sinne ahtaisiin tiloihin tulisi vielä tarjoiijaharhoittelijakin, jonka vuoksi "meidän kannattaisi hyppiä ilosta, siitä kun ei peritä ylimääräistä". Ai jaa?

    Kun firman eukko vielä teilasi tarkkaan mietityn värimaailmani (muratti, punainen ruusu ja valkoinen) ja halusi vättämättä raahata Arabian Myrna-astiansa paattin, poltin päreeni ja peruin koko hiivatin cateringin kahta (!) päivää ennen häitä!

    No. Ei kun uusia tarjouksia miettimään ja tulihan niitä, elettiin sentään lama-ajan häntiä. Tarjoilijaa ei niin lyhyellä varoituksella saatu mutta tuttu lupautui, ruuat oli luvattuna aikana laiturilla ja häät, pienet mutta intiimit, saatii vietettyä Vanajavedellä risteillen :)

    Ai niin, mietitte miksi tämmöinen vanha morsio täällä pyörii? Toinen kierros toden sanoo ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä että saitte kuitenkin homman jotenkin järkättyä! Ja onnea uudelle kierrokselle! <3

      Poista

Kiitos kommentistasi <3